• Home
  • De flipperkast
  • Onderhoud
  • Collectie
  • Downloads
  • Links
  • About
  • Blog
  • CFTBL Popbumpers

    "Hééé, It's dark in here.."

     

    Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; hier rechts en links staan twee video's van het eindresultaat.

    Ik heb de verlichting van de popbumpers in mijn CFTBL aangepast naar mijn eigen smaak. Hieronder is het hele verhaal uitgewerkt.

     

    Waarom?

    Het speelveld van ‘Creature from the Black Lagoon’ heeft mooie kleuren en goede verlichting, maar heeft één minpunt: de popbumpers. De popbumpers hebben geen verlichting waardoor dat deel van het speelveld donker is. Dit komt waarschijnlijk omdat de complexe ramps boven de popbumpers het vervangen van een lampje erg moeilijk maken. Tussen de popbumpers is wel verlichting onder de drie oranje inserts, maar dit verlicht het gebied nauwelijks.

    Naast het ontbreken van verlichting past ook de kleur van de rode popbumpers niet mooi bij het artwork. Op het speelveld is een moeras getekend in blauw/groen. De rode popbumpers steken daar raar bij af, mooier is het om ze in de bijpassende kleur ‘teal’ uit te voeren.

    Omdat ik toch met een volledige restauratie bezig was, kon ik gelijk de popbumpers aanpassen. Het verwisselen van de ‘skirts’ en ‘caps’ naar teal is een kleine moeite als de popbumpers los van het speelveld zijn.

    Behalve het vervangen van de onderdelen wil ik dus ook de verlichting aanpassen. Er is een mod in omloop met ‘flashers’ in je popbumpers (www.thekorn.net/cftbl/index). Ik wil deze uitbreiden. Ik wil kunnen kiezen tussen twee opties: permanente verlichting, of een flasher als de bal de popbumper raakt. Daarbij wil ik met stekers kunnen switchen tussen de oranje inserts en de popbumpers.

    Het ontwerp

    Tussen de popbumpers zijn (oranje) verlichte inserts die permanent branden. Het is geen GI verlichting, maar tijdens het spel brandt het wel continu. Deze verlichting is computergestuurd vanuit de lamp-matrix. De aansluiting van deze lampjes gebruik ik voor de permanente verlichting. Er komt een extra stekker met voeding van de popbumpers en een extra print waarop de lampfittingen van de popbumpers worden aangesloten. De stekers kunnen tussen de twee printen verwisseld worden.

    Flash-mod

    De flash-verlichting mod pas ik aan door maar één weerstand in de voeding te gebruiken. De kast heeft een multiball met twee ballen en er zijn dus maximaal twee popbumpers bediend. Volgens berekening heb ik dan aan een weerstand van 68Ω/10W genoeg.

    Het schema

    Onderstaand mijn aantekeningen en elektrisch schema van deze schakeling. Linksboven: de huidige aansluiting van de lampjes onder de oranje inserts. Drie lampjes (met corresponderende diode) en één voedingsdraad. Rechtsboven: hetzelfde idee voor de popbumper verlichting. Drie lampjes (met diode) en één voedingsdraad. De voeding komt hier van de 72V voor de spoelen. Deze gaat via een weerstand naar pen 5 van het stekker. Linksonder: een schets van een stekker en een print. Rechtsonder: het elektrisch schema. N.B. Gebruik 259/555 lampjes!  (159’s zijn na 3 keer doorgebrand.)

    De print

    De print is niet veel meer dan een aansluiting voor een stekker en drie diodes. Om de permanente verlichting vanuit de lamp-matrix te kunnen gebruiken moeten er diodes op de print. Voor de flash vanuit de popbumpers zijn ze niet nodig, maar ze kunnen ook geen kwaad. De rode draad is de voedingsdraad.

    De uitvoering

    Plaats de lampfitting in de popbumper behuizing. Ga naar de onderkant van het speelveld. Bevestig alle drie de fittingsdraden in het midden aan elkaar (zie foto hieronder).

    Het middelpunt wordt met een rode draad op de voedingslijn van de print gesoldeerd. De uiteinden van de andere fittingsdraden worden met zwarte draden aan de print gesoldeerd. Op onderstaande foto is rechts de print met bedrading te zien en links de weerstand van 68Ω.

    Van één van de spoelen neem je de voeding van 72V (paars-oranje draad), deze wordt aan de weerstand bevestigd. Vervolgens van alle popbumper-spoelen het signaaldraad aftappen (bruin-groen, bruin-blauw, bruin-paars). Deze drie draden plus de voeding komen op een 5 pens steker (female), waarbij pen 4 de ‘key’ is. Doe dit als volgt.

    1. bruin/groen (linker popbumper)
    2. bruin/blauw (rechter popbumper)
    3. bruin/paars (onder popbumper)
    4. key
    5. rood (voeding)

    N.B. zorg dat de voeding alleen op pen 5 zit!!

    Dit steker is gelijk aan het andere stekker en kan op de bestaande lampen worden aangesloten of op de nieuwe print.

    Het eindresultaat

    Na montage van de originele verlichtingsprint,zijn er twee prints met twee stekers. Nu kan je de verlichting kiezen door de stekkers om te wisselen.

    Ik heb een sticker met uitleg over de wijziging ernaast geplakt, zodat een eventuele volgende eigenaar ook weet hoe het werkt.

    Het eindresultaat op het speelveld.

    De video's met het resultaat van beide opties staan bovenaan de pagina.

     

    Andere bronnen: www.kansaspinball.com/popbumpermods

     

    ©