• Home
  • De flipperkast
  • Onderhoud
  • Collectie
  • Downloads
  • Links
  • About
  • Blog
  • Externe batterij

    Externe batterijhouder plaatsen

    Een moderne elektronische flipperkast heeft een geheugenchip om spelinstellingen en highscores te onthouden. Als de kast uit staat gebruikt dit geheugen voeding van een batterij (3x AA penlite). De batterijhouder hiervoor zit rechtstreeks op een printplaat gemonteerd (althans bij Williams/Bally, system11 en WPC). Als de batterijen nu gaan lekken omdat ze er te lang in zitten, ontstaat er corrosieschade aan de dure printplaten. Om dit te voorkomen is het beter geen batterijen meer op de printplaat te hebben.

    Hieronder een close-up van een lekkende batterij. De wit-groene corrosie is aangepijld. Dit vreet zich een weg langs de batterijhouder naar de printplaat en de componenten daarop. Het zorgt voor flinke schade die in het ergste geval niet te herstellen is. Let op! Als de corrosie al de printplaat zelf heeft aangetast is het belangrijk dit te (laten) herstellen! Op de links pagina staan flipperwinkels die dit kunnen.

     

    Een oplossing is het (laten) plaatsen van een ferroram. Dit is een speciale geheugenchip die geen batterijvoeding nodig heeft om de instellingen te bewaren. Het nadeel hiervan is dat de interne klok in de flipperkast niet meer doorloopt en daarmee registratie van gegevens op tijd en datum niet meer klopt. Voor het spel zelf maakt dat niet uit. Als je veel kasten hebt, is dit een handige manier om op batterijen te besparen.

    Extern

    Zelf kies ik altijd voor een externe batterijhouder. Daarmee blijft alle originele functionaliteit behouden. Sluit deze altijd aan met een stekker of kroonsteentje ertussen. Als de printplaat er voor reparatie uit moet, moet de batterijhouder makkelijk los kunnen.

    Bij Williams/Bally system11 en WPC kasten zit de batterijhouder op een printplaat gesoldeerd, zoals op onderstaande foto. (De exacte plek kan verschillen tussen de verschillende generaties kasten)

     

    Aan de slag

    !! Pas op voor statische elektriciteit bij het werken aan de printplaten. Gebruik een geaard polsbandje, of pak voor je te werk gaat de verwarming vast om te ontladen.

    Neem een stuk tweeaderig elektriciteitsdraad (rood-zwart) van 70 cm. Knip hier een stuk van 10 cm af en strip de draadeinden. Oh ja, en je hebt een batterijhouder en een kroonsteentje nodig.

    Haal de printplaat uit de kopkast van flipperkast. Hieronder een foto van een losse printplaat en een foto van de plek in de kopkast waar deze uitkomt.

     

    Soldeer de batterijhouder van de printplaat.

    Neem het kleine stuk kabel en soldeer de rode draad op de plus en de zwarte op de min zoals op onderstaande foto.

    Plaats een kroonsteentje of stekker aan de draad.

    Soldeer het lange stuk kabel aan de batterijhouder. Let hier ook op de juiste bevestiging van de rode (+) en zwarte (-) draad op de batterijhouder.

    Monteer de print weer in de kopkast.

    Plaats de batterijhouder in de zijkant van de kopkast.

    Doe batterijen in de batterijhouder, N.B. Denk aan de juiste polariteit! Vookomen is beter dan genezen; check met een multimeter of er op de rode en zwarte draad een spanning van ongeveer +4,5 V staat en de polariteit juist is.

    DOE DE KAST AAN. (Het plaatsen en vervangen van batterijen gebeurt bij voorkeur met de kast aan). Verbind de rode en zwarte draad met het kroonsteentje.

    Klaar! Als de kast nu wordt uitgezet blijven de spelinstellingen bewaard. Daarnaast is de printplaat nu beschermt tegen corrosie van de batterijen.

     

     

    ©