• Home
  • De flipperkast
  • Onderhoud
  • Collectie
  • Downloads
  • Links
  • About
  • Blog
  • Vlampolijsten herstel

    Vlampolijsten, als het fout gaat…

    Vlampolijsten is één van de (ambachtelijke) technieken waarmee je een ramp weer als nieuw krijgt en de aanblik van een flipperkast verfrist. Het is echter niet zonder risico!

    Vlampolijsten is het smelten van een kleine plastic toplaag met een gasbrander. Door dit een paar keer te herhalen verdwijnen de oneffenheden en doffe aanslag en glimt een ramp weer als nieuw. Op deze website vind je meer informatie over het vlampolijsten. Dit verhaal gaat over het herstellen van schade door vlampolijsten.

    De hete vlam op het plastic kan namelijk onherstelbare schade aanbrengen. Bijvoorbeeld luchtbelletjes in het plastic (warmteblaasjes) die er niet meer uitgaan en erg lelijk zijn. Een ander risico bij grote ramps is dat ze eenmaal warm gemaakt doorbuigen onder hun eigen gewicht. Het gevaar van vlampolijsten is dat de warmte nog in het kunststof zit als je de brander al hebt weggehaald en je denkt dat er niks meer kan gebeuren…

    Toen ik de lange Skyway-ramp van mijn Whirlwind aan het vlampolijsten was, heb ik de brander er kennelijk toch iets te lang op gehouden en is het plastic in de korte bocht vervormd. Op de foto hieronder is dat goed te zien.

    Ik dacht dat ik voorzichtig deed en had de temperatuur van de ramp gecontroleerd voor ik deze weglegde. Maar toen ik een paar minuten later nog eens keek waren er toch bobbels in getrokken. Damn!!!

    Een reproramp vind ik veel te duur voor een kast onder de duizend euro. Ik vond het een creatieve uitdaging om te kijken of ik het weer kon herstellen. Na een aantal dagen begon ik te denken dat er toch een manier moet zijn om de ramp ook weer door hitte in zijn oude vorm te krijgen. Ik moest een manier vinden om een mal te maken van mijn huidige vervormde ramp en deze daarna aan te passen aan de gewenste vorm. Daarmee kon ik de ramp bij verhitten weer zo goed mogelijk in oude staat herstellen. Mijn vriendin kwam op het idee om met klei te werken. Ik heb het volgens onderstaande stappen uitgevoerd.
     

    Nodig:
    – Werkruimte met schoon water en een handdoek
    – Hobbyklei fijn, zelfhardend
    – Dun stukje plastic (bijv. boterhamzakjes of huishoudfolie)
    – Gasbrander
    – Markeerstift
    – Foto’s van een originele ramp zijn handig.

    De voorbereiding

    • Maak de ramp goed schoon
    • Kies stukjes van de ramp tussen de 5 en 10 cm die je gaat behandelen.
    • Bedek de ramp van binnen met een stukje plastic, om de klei er makkelijk weer uit te krijgen.
    • Neem een stuk klei en kneed dit met water in ongeveer de gewenste vorm.
    • Plaats de klei in het stuk ramp (met plastic eronder) en druk hem goed aan in de ramp om alle vormen erin te krijgen.

    • Laat dit (afhankelijk van de klei) een paar minuten zitten.
    • Haal de klei er voorzichtig uit, vooral in bochten gaat dit lastig.
    • Als er meerdere stukken behandeld moeten worden herhaal je de voorgaande stappen. Zorg dat je van ieder deel goed onthoud waar dit hoort. Ik heb dat gedaan met plasticbordjes met een tekening van het gedeelte van de ramp.
    •  

    • Laat de kleidelen een dag drogen (kijk op de verpakking voor exacte duur) tot de klei hard is.

    Het maatwerk

    • Maak de ramp schoon en kijk of de delen goed op hun plaats passen.
    • Maak met een stift markeringen aan op de klei en de ramp om de delen later goed te kunnen plaatsen.


     

    • Ga nu de delen van de klei-mal inkleuren die aangepast moeten worden. Dit zijn de plaatsen waar de klei-mal aangepast moet worden naar originele vorm van de ramp.

    • Vul de ingekleurde delen op met nieuwe stukken klei. Gebruik water, je handen en een spatel om dit mooi te krijgen. (Het kan zijn dat je teveel of te weinig klei hebt of een plek een paar keer over moet om hem goed te krijgen. Kijk steeds goed naar de ramp en foto’s en probeer de originele vorm zo goed mogelijk te benaderen. Pas af en toe voorzichtig in de ramp om te kijken of je de klei-mal er nog in krijgt.)
    • Herhaal de voorgaande stappen voor iedere klei-mal en laat de klei opnieuw uitharden als je klaar bent.

    • Pas de malen in de ramp na het uitharden en kijk of ze goed zijn. Als je niet tevreden bent kun je de voorgaande stappen opnieuw doen.

    De afwerking

    • Zorg dat de klei glad en schoon is.
    • Maak de ramp weer goed schoon.
    • Controleer of klei en ramp schoon zijn voor je verder gaat! Al het vuil wat er tussen de mal en de ramp komt brand in de ramp en is niet meer weg te krijgen!
    • Pak een glad stuk stof waar je straks de verwarmde ramp mee vast kunt pakken (bijv. oud t-shirt of theedoek).

    • Verwarm de binnen- en buitenkant van de ramp voorzichtig met korte halen van je brander net als je bij vlampolijsten doet. (Voel af en toe met je hand of de ramp warm genoeg is. Maak hem niet te warm, denk eraan dat de warmte nog even in het plastic blijft nadat de brander weg is!
    • Als de ramp warm genoeg is, pak je deze vast met een schone doek. Druk de betreffende kleimal voorzichtig op zijn plek en in de ramp. Kijk goed, voel (door de doek) met je vingers het reliëf en houd de druk er eventjes op terwijl de ramp in zijn nieuwe vorm afkoelt. Blaas desnoods om de ramp af te koelen. De klei-mal er goed in drukken is een subtiel en geduldig werk; voel en kijk of alles klopt.
    • Als het plastic nog niet zacht genoeg is, warm je nog even bij. !!Ook hier geldt weer dat je de ramp niet te warm mag maken!!
    • Laat de ramp voldoende afkoelen (10 min.) na iedere klei-mal voor je met de volgende verder gaat.

    Als je ze allemaal hebt gehad en het is naar wens, poets je de ramp weer blinkend schoon. Hieronder het resultaat van mijn Whirlwind ramp. Hij speelt weer fantastisch!


     

    ©